Cellnex Nederland heeft Radio Netwerk Nederland (RNN) overgenomen. De overname is donderdag (15 mei) ingegaan. De activiteiten op het gebied van ether radiodistributie gaan over naar Cellnex, waar ook Broadcast Partners onder valt. De bestaande infrastructuur van RNN wordt opgenomen in het landelijke netwerk van Broadcast Partners.
De productie van radioprogramma’s en online radio blijft in handen van Nico Silvius. Ook het personeel blijft in dienst bij zijn bedrijf, N. Silvius Holding. Volgens beide partijen is sprake van een wederzijds voordelige stap. Cellnex wil met de overname het netwerk verbeteren, betrouwbaarder maken en sneller kunnen innoveren.
RNN beheert ruim 80 FM-zenders en levert diensten aan zowel landelijke als lokale omroepen. De recente infrastructuur, waaronder een duurzaam FM-netwerk voor de NLPO, blijft behouden. Cellnex integreert deze netwerken in het bestaande systeem van Broadcast Partners. Daardoor ontstaan schaalvoordelen en kan het bedrijf klanten meer kwaliteit en stabiliteit bieden.
Veiling
“Dankzij deze overname kunnen wij ons volledig richten op het maken en exploiteren van radio, wat aansluit bij de aanstaande frequentieveiling,” zegt Nico Silvius. Hij blijft eigenaar van de radiomerken en de online activiteiten, waaronder RADIONL. “We gaan ons richten op de inhoud en op het verder versterken van onze positie in de NLCO-markt.”
De overname komt vlak voor aanvang van de veiling van de niet-landelijke commerciële radiofrequenties. Momenteel probeert RADIONL bij de luisteraars zoveel mogelijk geld in te zamelen om te kunnen bieden bij de veiling.
Continuïteit
Volgens Cellnex levert de overname directe voordelen op voor regionale én landelijke radiostations. Door het combineren van netwerken wordt de continuïteit van uitzendingen verbeterd. De ‘uptime’, het ononderbroken functioneren van zenders, wordt verhoogd. Dat zorgt voor stabiele ontvangst bij luisteraars, aldus het bedrijf.
Cellnex Nederland is onderdeel van Europa’s grootste aanbieder van draadloze infrastructuur. De overname past bij de ambitie van het bedrijf om het Nederlandse radionetwerk toekomstbestendig te maken. [RadioWereld.NL]